Pí a jeho život – z velkého příběhu zůstal jen Coelho

Stefan-Titka

Filmová práva na knihu Pí a jeho život od Yanna Martela mělo studio už od roku 2002, ale výsledný film do kin putuje nakonec až teď, na sklonku roku 2012, pod taktovkou oscarového Anga Lee. Film se zbavil několika nabalených témat a chvílemi tak vyznívá jako snůška podobenství od Paula Coelha, autora Alchymisty. Přesto jde ve výsledku o dobrou podívanou.

Pomineme-li několik "nabalených" linek, kniha Pí a jeho život vypráví o indickém chlapci jménem Pí Patel, který po velké bouři skončí na záchranném člunu s velmi nezvyklým společníkem – bengálským tygrem jménem Richard Parker. Tohoto příběhu se drží i film. Problém ale je, že zbavíme-li příběh (tak, jak to dělá snímek) oněch linek navíc, přijdeme o značnou část jeho kouzla.

V řadě recenzí se dočtete, že Pí a jeho život je příběh o „víře v Boha“ a stěžejní věta filmu „Znám jeden příběh, po kterém uvěříte v Boha“ této interpretaci dává za pravdu. Zatímco v knize je ale otázka víry jen jednou z mnoha, film se na ni fixuje až příliš. V některých případech ji prodává velmi neleegantně a díky českému dabingu i zbytečně pateticky.

Filmový Pí tak sklouzává do ranku coelhovských podobenství a životních mouder na první signální, kde jednotlivé scény ilustrují něco, co větříte od samého začátku. Místo komplexního myšlenkového vehiklu dostáváme velmi jednoduchou historku „o přežití“, která si z knihy bere jednotlivé motivy, jež spíš ilustruje, než že by je dál rozvíjela.

Film navíc ve snaze přiblížit se co nejširšímu publiku onen základní příběh o přežití dost nepochopitelně zjednodušuje a romantizuje. Tomu se přizpůsobuje i výtvarné ztvárnění, byť je po řemeslné stránce opravdu úchvatné; od zlatavých východů slunce, po neonové noční rejdění ryb v oceánu, film hýří barvami ostošest a stojí za to dívat se na něj už jen jako na přehlídku působivých filmových obrazů.

Jako čert kříži se včak film vyhýbá červené – barvě krve. Jakékoliv drastičtější scény tvůrci okatě eliminují. Zatímco v knize pocit bezvýchodnosti hlavní postavy umocňovaly rozsáhlé naturalistické scény s umírající zebrou, již postupně požírá hyena, v režijním pojetí Anga Lee (např. Zkrocená hora) film téhle úrovně emoce nikdy nedosáhne.

Richard Parker, který nakonec s Píem zůstane až do konce, sice jako postava rostě a je čím dál těžší připomínat si, že ve většině scén je jen digitální, ale ona fatalita spojení mladého indického chlapce a tygra v malém člunu, neustálý pocit ohrožení a zároveň spřízněnosti, to jsou motivy, které nikdy tak úplně nedostojí svým očekáváním.

Pí a jeho život je skvělý příběh, kterému ale přece jen více sluší knižní podoba. Dává totiž čtenáři možnost interpretovat si absurdní výchozí situaci po svém. Pro někoho může být strastiplná pouť indického chlapce ve spárech tygra příběhem o důležitosti víry v Boha v životě člověka, pro jiného zase třeba o důležitosti vyprávění příběhů obecně. Těch příběhů, při kterých zapomeneme na realitu a pohroužíme se plně do fantazie, jež přináší útěchu.

Pí a jeho život
USA/drama/dobrodružný
Režie: Ang Lee
Hrají: Suraj Sharma, Irrfan Khan, Tabu, Gérard Depardieu, Rafe Spall
Premiéra v ČR: 20. prosince 2012   

Témata:,