RECENZE: Já, Tonya. Příběh krasobruslařky, která přišla o všechno

Snímek je o obrovském sportovním faux-pas, které zamávalo celým světem krasobruslení na přelomu 80. a 90. let, a krasobruslařce Tonye Harding. Jako druhá žena na světě a první, a zároveň jediná Američanka skákala trojitého Axela, jako by se nechumelilo.

Nepředstavujte si Tonyu (Margot Robbie) jako křehkou a vznešenou bytost letící po ledě s elegancí bílé labutě. Kdyby to tak bylo, nebylo by o čem točit. Od začátku její kariéry na Tonye všem porodcům vadilo, že je z chudé rodiny, působí (s)prostě a chová se vulgárně. Mohla za to však despotická, šílená a určitě i psychicky nemocná matka (Allison Janney), která pod záminkou toho, že z dcery vychovává vítěze, nešla pro ránu daleko a Tonyu psychicky trýznila. Není divu, že si pak vzala za muže hysterického násilníka Jeffa (Sebastian Stan). Právě kvůli němu pak musela čelit skandálu, který ji připravil o krasoblusrařskou kariéru.

Pokud jste o skandálu neslyšeli, nevyhledávejte nic na netu a nepřipravujte se o to překvapení. Zajímavý není jen samotný film, ale i to, jak vznikal. Producenta a scénáristu Stevena Rogerse zaujal příběh Tonyi v seriálu o sportovních osobnostech. Jakmile si obstaral práva na zpracování příběhu, chtěl si poslechnout i druhou stranu, tedy manžela Jeffa. Jenomže ten mu povyprávěl úplně jiný příběh. Rogers se ale nehroutil, naopak, rozhodl se toho maximálně využít. Snímek Já, Tonya si na nic nehraje a v plné parádě představuje tragikomičnost života.

Při záběrech z ledu jsem měla husí kůži celém těle. Při jejich natáčení však prý nastal jeden zásadní problém. Na světě jsou jen dvě ženy, které trojitého Axela zvládnou, a ani jedna z nich si nehodlala zlomit nohu před letošní zimní olympiádou. Tvůrci tak museli využít počítačových animací. Nicméně to filmu nijak neubližuje, naopak budete přesvědčení, že Margot vážně skáče po ledě.

Robbie se se skutečnou Harding setkala, aby plně nasála tvrdost její osobnosti. A asi je to dobře. Za svůj výkon byla nominována na Oscara, stejně jako Allison Janney za roli její psychomatky.

Hodnocení: 5 z 5 koulí