Soundtrack k Velkému Gatsbymu: Malá party ještě nikoho nezabila

ondrejbambas

Hudební doprovod filmu Velký Gatsby je jeho silná stránka. Jazz doby před sto lety nahradil autor soundtracku rapper Jay-Z současným hiphopem, R´n´B a písničkami s nádechem retra (a dobře tak využil například aktuální popularitu Lany Del Rey). Takhle nějak by mohly znít večírky, které by Velký Gatsby odrážel dnes.

Režisér Velkého Gatsbyho Baz Luhrmann už před sedmnácti lety dokázal ke své kontroverzní interpretaci Romea a Julie seskládat hudební doprovod, díky němuž plno lidí objevilo Radiohead, The Cardigans nebo zpěvačku Des´ree.

Protože se ale děj filmu odehrával v moderním světě, skladby jmenovaných interpretů do vyprávění skvěle zapadaly. O něco těžší pozici měl nyní režisér s adaptací románu F. S. Fitzgeralda Velký Gatsby, kterou se rozhodl ponechat v původním prostředí.

Doba Velkého Gatsbyho, tedy 20. léta minulého století, je typická sociálním rozrůzněním a společenská témata se promítala i do hudební tvorby. Napodobit tehdejší jazzovou éru nějakým současným žánrem je težké, a tak se Luhrmann rozhodl význam a hodnoty tehdejší produkce vyjádřit prostřednictvím aktuálního hip hopu a R´n´B.

Recenze Velkého Gatsbyho
Poslechněte si soundtrack k Velkému Gatsbymu v Youradiu

Evropan by si dokázal ke Gatsbyho světu přiřadit například aktuálně populární electroswing, který by tak měl šanci proniknout i do Ameriky. Místo toho se ale autoři rozhodli zůstat v intencích angloamerického světa a oslovit interprety, kteří ovládají světové žebříčky.

Výběr interpretů měl na starosti rapper Jay-Z, který na album vybral will.i.amaBang Bang a Fergie, Q-Tipa a GoonRockaA Little Party Never Killed Nobody (All We Got), která se snaží vyvolat dojem Party Rock Anthem od LMFAO tehdejší doby. Právě tyto dvě skladby nejvíce narušují Gatsbyho noblesu, na druhou stranu jsou skvělým odrazem současného popkulturního světa; tak nějak by mohla znít hudba na večírcích, které by Gatsby obrážel dnes.  

Na kompilaci se objevuje rovněž několik předělávek. Zatímco úprava hitu Amy Winehouse Back To Black od Beyoncé a Andrého 3000 se příliš nezdařila, Love Is Blindness je v podání Jacka Whitea díky své naléhavosti ještě lepší než originál U2.

Z hostujících zpěvaček se nejlépe projevila Lana Del Rey, která díky producentovi Ricku Nowelsovi, jenž vypomáhal i na Summertime Sadness, dokázala charisma převést do teatrálnosti filmové hudby. I producent Chris Braide se již s Lanou Del Rey potkal, tentokrát však spojil síly se Siou a společně napsali krásný zavírák Kill And Run. Kvitovat lze i nápad oprášit Gotyeho starší věc Hearts A Mess, která navazuje na náladu nastavenou typicky minimalistickou písní Together od The xx.

Velký Gatsby je příběh o nespoutanosti, neklidu i konzumu a všechny tyto atributy soundtrack naplňuje; retro Lany Del Rey odkazuje k době před sto lety, will.i.am zase poukazuje na lesk a bídu dnešních hollywoodských parties. Soundtrack ke Gatsbymu je zkrátka album, které svět makrónek, drahého šampaňského a nekonečných večírků ilustruje velmi dobře.

Velký Gatsby – Soundtrack
Vybíral: Jay-Z
Obsazení: Jay-Z – 100$ Bill, Beyoncé feat. André 3000 – Back to Black, will.i.am – Bang Bang, Fergie feat. Q-Tip + RoonTop – A Little Party Never Killed Nobody (All We Got). Lana Del Rey – Young and Beautiful, Bryan Ferry and Orchestra – Love Is the Drug, Florence and the Machine – Over the Love, Coco O – Where the Wind Blows, Emeli Sandé – Crazy In Love, The xx – Together, Gotye – Hearts a Mess, Jack White – Love Is B
lindness, Nero – Into the Past, Sia – Kill and Run