10 +1 písnička, o kterých jste nevěděli, že jsou covery

sindlauerovamarta

Oblíbíte si písničku, ale pak zjistíte, že je už deset let stará a napsal ji úplně někdo jiný. A tak začnete horlivě porovnávat, která verze je lepší. Ale nakonec je to asi stejně jedno… Proč vlastně článek o coverech píšeme zrovna teď? Protože Faith No More vydávají novou desku a tušíte správně - jejich nejslavnější písnička Easy je taky cover. To jste nevěděli?!

Torn

Proslavila Natalie Imbruglia (1997) 
Napsali Ednaswap (1995)

Ačkoli originál písně Torn je sám o sobě skvělý a zapadl jen kvůli tomu, že se americká kapela Ednaswap nedokázala nikdy prosadit, až výborná coververze Australanky Natalie Imbruglia to dotáhla na Grammy za nejlepší popové vystoupení (osud tomu chtěl, že ve stejném roce soutěžila i ústřední píseň Titanicu, která prostě musela vyhrát). Což je vlastně jen důkaz toho, že Ednaswap napsali kvalitní skladbu, jež funguje i po absolutním „zpopovatění“. Díky skvělému obchodnímu duchu jednoho z účastníků Ednaswap Philu Thornalleyumu ale kapela pořád docela slušně na úspěchu imburgliovské Torn vydělává a sám Phil za tento osudový song dokonce získal nejprestižnější hudební ocenění pro skladatele ASCAP.

I Love Rock ‚n‘ Roll

Proslavili Joan Jett and the Blackhearts (1982) 
Napsali The Arrows (1975)

Fakt, že song I Love Rock ‚n‘ Roll není od Britney Spears, není zase tak překvapivý, co už ale ví opravdu jen málokdo, je to, že skladba nepochází ani z pera Joan Jett. Jako první ji nahráli The Arrows, krátce působící britská kapela. Joan objevila svůj budoucí největší hit při turné s kapelou The Runaways, a i když svoji verzi písně nejprve nahrála se dvěma členy Sex Pistols, nakonec se rozhodla pro variantu se svým tehdejším projektem The Blackhearts.

The Tide Is High

Proslavili Blondie (1980) 
Napsali The Paragons (1967)

Jedna z nejpozitivnějších písniček osmdesátých let The Tide Is High se zrodila už v roce 1967 a velmi markantní karibské rytmy (od kterých Blondie ani ve svém pojetí písně neupustili) v ní nejsou náhodou – jedná se totiž o kompozici jamajského uskupení The Paragons. Song se svého času dočkal svého až koncem sedmdesátých let. V Anglii v začouzeném obchodě s vinyly objevil kytarista Blondie kompilaci reggae hitů a našel na něm dvanáct let starou perlu The Tide Is High. Když ji pak pustil zpěvačce Debbie Harry, byla z ní tak nadšená, že píseň začali hned druhý den nacvičovat. A protože Harry má prostě nezkrotné kouzlo osobnosti, skladba najednou neuvěřitelně ožila a dnes platí za jeden z nejoblíbenějších songů evokujících léto, moře a pohodu.

Valerie

Proslavila Amy Winehouse (2007)
Napsali The Zutons (2006)

O indie kytarovce The Zutons málokdo slyšel, dokud si jejich skladbu Valerie z alba Tired of Hanging Around nevyhlédl britský producent Mark Ronson. Ten zrovna zažíval své nejlepší období (které nepřekoná ani momentální úspěch Uptown Funk), když stál za úspěchem desky Back To Black Amy Winehouse. Jemu a excentrické slečně s mamutím drdolem na hlavě se v podstatě podařilo vzkřísit mládeží opovrhovaný neo-soul, a když už se vezli na vlně zaslouženého úspěchu, Ronson nabídl Amy předělat rockovou Valerie na Valerie soulovou. V té době to samozřejmě nikdo nemohl vědět, ale doprovodné video s koncertním záznamem bylo jedno z posledních, které ukazovalo zpěvačku ve zcela normálním stavu.

Behind Blue Eyes

Proslavili Limp Bizkit (2003) 
Napsali The Who (1971)

Každému metalistovi hned přišlo divné, že by divoká parta Limp Bizkit kolem Freda Dursta změkčila styl a přišla s takovou rock-popinou. A tak každý správný fanoušek tvrdé hudby ví, že tohle je jen cover na stejnojmenný song anglické legendy The Who. Na legendu se sice nesahá, ale i ti nejupřímnější kritici se shodli, že Limp Bizkit si poradili s baladou dobře a dodali jí zajímavější zvuk i tím, že použili dětský notebook, který nahrával Durstův hlas (můžete jej slyšet v mezihře).

Girls Just Want To Have Fun

Proslavila Cyndi Lauper (1983)
Napsal Robert Hazard (1979)

Tohle je jeden z mála coverů, u kterých se 99% posluchačů shodne na tom, že varianta Cyndi Lauper je zkrátka lepší. Obrovskou zásluhu na tom má samozřejmě už sama o sobě dosti divoká osobnost zpěvačky, která si snad každý den barví vlasy jinak. Dodala songu všechno, co mu v původní verzi Roberta Hazarda chybělo – chytlavý rytmus, nějaké ty dobové synťáky, popěvky a hlavně jeden z vůbec nejlepších kytarových riffů. Zásadní byl pro Lauper i v tom, že si uvědomila, že i ve třiceti si může dělat co chce a jak chce a nikdo ji nedonutí k tomu, aby se chovala dospěle. A taková zůstala i dodnes, kdy už je jí přes šedesát.

Ayo Technology

Proslavil Milow (2009)
Napsal 50 Cent (2007)

Předělat rap na zpěv není zase taková hračka, jak by se mohlo zdát. Přesně to udělal belgický hudebník Milow se songem 50 Centa Ayo Technology. I když Milowova verze zní docela romanticky, raději se příliš nepozastavuje nad textem, který dost odvážně rozebírá téma sexuality a pornografie (song se vůbec původně měl i jmenovat Ayo Pornography). Celkově je ale akustická verze o něco stravitelnější, a i proto byla mnohem úspěšnější než její starší brácha. Jen chudák Milow se ne a ne prosadit s nějakou vlastní písní – pořád čerpá slávu z osudového coveru, podobně jako José González a jeho (rovněž akustická předělávka) Heartbeats.

Superstar

Proslavila Jamelia (2003)
Napsala Christine Milton (2003)

Jamelia se s tím zrovna moc nepachtila a převzala song Superstar od dánské zpěvačky Christine Milton přesně tak, jak jej skandinávská umělkyně nahrála. Milton na sebe sice byla pyšná, že sedm týdnů okupovala první místo dánské hitparády, všechnu slávu jí ale sebrala Jamelia. Čokoládová r’n’b diva s nohama jak sekvoje je prostě něco jiného, než nudná, chladná Dánka bez špetky sex-appealu. V případě Superstar byl tohle rozhodující faktor. Na kvality písně samotné se ale také nesmí zapomenout. Originální brnkavá kytara zaobalená v kabátku rhythm and blues – to tehdy letělo a nostalgičtí posluchači si ji rádi poslechnou i dnes. Jeden z nejdůležitějších songů počátku nového milénia – o tom není pochyb.

Venus

Proslavili Bananarama (1986)
Napsali Shocking Blue (1969)

Ačkoli je Holandsko země malá a skoro by se zdálo, že se tam každý stará akorát o tulipány a sýr, dalo světu i několik vynikajících hudebníků – ať už se bavíme od DJ Tiestovi, Within Temptation, Andrém Rieu či Shocking Blue, kteří nahráli jeden z největších hitů vůbec a v holandské hudební historii zaujímají velmi čestné místo prvního novodobého interpreta, jenž se skutečně proslavil v zahraničí. Pak si ale song vzala na paškál britská dívčí skupina Bananarama a mírně řečeno si jej trochu upravila. Nikdo tenkrát v taneční úpravu songu nevěřil a ani nikdo z producentů, k nimž se děvčata obrátila, si nechtěl případný propadák vzít na triko. Naprosto překvapivě se ale skladba stala obrovským hitem, a když se k němu přidalo i dráždivé video, osud poklidného rock’n’rollového songu byl zpečetěn.

It’s My Life

Proslavili No Doubt (2003)
Napsali Talk Talk  (1984)

Gwen Stefani a její čtyři muži aka No Doubt mají svůj největší hit Don’t Speak, pokud se ale zamyslíte nad jejich dalšími hity, zřejmě vás jako první napadne It’s My Life. A ti pozornější oceňují na songu hlavně na pop nezvykle květnatou basovou linku. Ačkoli baskytarista Tony Kanal je jedním z nejkreativnějších baskytaristů na světě, nápadný basový part není z jeho hlavy a Kanal jej převzal z původní verze se vším všudy. No Doubt zrovna vydávali svoji první bestofku a mermomocí na ní chtěli mít cover. Začali se tedy přebírat nepřeberným množstvím songů z osmdesátých let a našli tak trochu kosmický kousek z diskografie anglické new wave kapely Talk Talk, který se Stefani nesmírně zalíbil a hned ji napadla i idea kriminálního klipu.

+ Easy

Proslavili Faith No More (1992)
Napsali The Commodores (1977)

Jako jeden z mála dříve či později předělaných songů dosáhl Easy úspěchu už ve své původní podobě. Funková skupina The Commodores se s ní dostala až na první místo americké hitparády, a když se pak o patnáct let později mírumilovné skladby zhostili metalisté z Faith No More, očekávání byla nevalná. Nikdo příliš nevěřil, že by takoví tvrďáci udrželi příznačnou jemnost skladby. Ale světe div se! Nejen že udrželi, ale nahráli hned několik verzí a způsobilo to, že dneska asi vůbec nikdo nemá tušení, že jejich nejznámější song vlastně ani jejich není.

Témata:,