Kolik vteřin koukání do mobilu stačí k tomu, aby se stala nehoda?

Redakce

Jednou z nejčastějších příčin tragických nehod je nevěnování se řízení. Stačí jen okamžik, kdy se řidič podívá jinam než před sebe, a nehoda je na světě. Právě v době prázdnin je nevěnování se řízení společně s přejetím do protisměru jednou z nejtragičtějších příčin nehod. V současnosti lidi koukají hlavně do mobilů či navigací. Kolik vteřin nepozornosti stačí, aby se stala nehoda?

Telefonování u nás bylo při řízení zakázáno už před 14 lety v roce 2002. Při telefonování bez hands-free jsme si vědomi toho, že porušujeme pravidla.

Zákon nám zakazuje držet v ruce jakékoliv hovorové zařízení. A jedná se nejen o volání, ale i o psaní zpráv.

Pohled na displej mobilního telefonu = ztráta pozornosti na 1 sekundu!

Při rychlostí 50 km/h ujede auto 14 metrů, to je pro lepší představu délka jednoho autobusu. Při rychlostí 90 km/h už se ujetá vzdálenost se sníženou pozorností zvětší na 25 metrů. Tak to už jsou prakticky dva autobusy za sebou. A při rychlosti 130 km/h jde o autobusy tři, tedy 36 metrů bez toho, abychom vnímali, co se děje před námi.

Psaní zprávy = ztráta pozornosti na 5 sekund!

Řeknete si, co to je, pět sekund, jenže skutečnost je hrozivá. Za tuto dobu ujede auto při rychlosti 50 km/h vzdálenost 90 metrů, což je délka fotbalového hřiště! A to jde o rychlost, jakou se pohybujeme po městě. Je to stejné, jako bychom autem předjížděli pět kamionů a jedno osobní auto navrch. Při rychlosti 90 km/h už se ujetá vzdálenost zvýší na 125 metrů, tedy o vzdálenost srovnatelnou s předjížděním sedmi kamionů a jednoho osobního auta. Každý, kdo na silnici někdy předjížděl byť jen jediný kamion, už poznal, jak může být takový manévr složitý a kolik na něj potřebuje volného prostoru. Pokud řidič ztratí koncentraci na pět sekund při rychlosti 130 km/h, ujede jeho auto vzdálenost 180 metrů, tedy jako by předjížděl 11 kamionů v řadě za sebou!

To, co je popsáno výše, nejsou žádná praxí nepotvrzená čísla. Podle výzkumu Dopravního institutu americké Virginia Polytechnic Institute and State University (VTTI) se pravděpodobnost nehody řidiče při vytáčení čísla na mobilním telefonu zvýší proti jeho nerozptýlenému kolegovi 2,8x. Během telefonování se pravděpodobnost nehody zvýší 1,3x, při sahání po mobilním telefonu je pak 1,4x vyšší.

To ještě není všechno, pravděpodobnost nehody u řidiče těžkého nákladního auta je při vytáčení čísla proti soustředěnému řidiči 5,9x vyšší, při telefonování 1,3x vyšší. Pokud si však řidič sáhne pro telefon někam za sebe, zvýší se pravděpodobnost nehody 6,7x a pokud se rozhodne během jízdy dokonce napsat SMS, nehoda je dokonce 23,2x blíže, než kdyby se naplno věnoval řízení.

Tak si prostě dávejte pozor, když řídíte. Ničím se nerozptylujte a soustřeďte se jen na řízení!

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Zjistila, že má rakovinu, tak začala jezdit po divech světa

4 nejlepší aplikace pro cestovatele: Kterou vyzkoušíte?