RECENZE: Tiché místo vás donutí celý film ani nedutat

Představte si, že je lidstvo skoro vyhlazeno a vy nesmíte vydat ani hlásku, abyste neumřeli taky. Každé kýchnutí, špatně zvolený krok nebo nešikovnost bude znamenat vaši smrt. A jak se žije v tomto minovém poli pětičlenné rodině? Přece tiše!

Zaprvé, za celý film uslyšíte skutečně jenom pár slov, při nichž budete viset postavám na rtech. Jednoduše proto, že jsou vzácná a podporují napětí. Zadruhé: Tvůrci vynechali nudné a zdlouhavé uvedení do děje. Velmi příjemná byla i délka filmu – 90 minut, což byla, oproti snímkům poslední doby, příjemná změna.

Lee (John Krasinski) a Evelyn (Emily Blunt) vás hned na začátku seznámí s jedním záklaním pravidlem: Musíte být zticha. Proč? Zemi ovládli mutanti neznámého původu, kteří sice nevidí a necítí, ale velmi dobře slyší. Lee a Evelyn mají tři děti. Jejich nejstarší dcera je hluchá, což je od začátku komplikace, na druhou stranu však výhoda, protože díky tomu umí celá rodina znakovat. Aby přežili, usídlili se na odlehlé farmě. Tu opouštějí, jen když je to nezbytně nutné. A tiché. Jenže celý život člověka je provázený zvuky. Už jenom nedlouho po narození propukneme v pláč. Jak tedy přežít? Navíc, když je Evelyn těhotná?

Na začátku mi vadila absence slov: Miluji fylozofické úvahy a kouzlo dobře ztvárněných dialogů. Avšak po krátké době jsem si na ticho zvykla. Dokonce tím způsobem, že vždy, když v kině někdo zakašlal, zběsile jsem sebou trhla a měla tendenci ho tišit. Taky mě nebaví apokalyptické filmy, zombie a různí mutanti, jsem spíš na poctivé duchařiny. Nicméně Tichá místa vás tak vtáhnou do děje, že se bude bavit milovník jakéhokoliv žánru. Snímku tleskám především za to, že se mu to povede i beze slov. Bohatě si vystačí s kamerovými záběry.

Herecké výkony jsou absolutně úžasné. Nejvíc mě dostala Emily Blunt, se kterou jsem prožívala tichý porod do posledního okamžiku. Celou dobu budete napjatí jako struny, křeč v obličeji mám ještě teď.

Když emoce bezprostředně po zhlédnutí filmu opadly, došlo mi, že řešení celé situace je docela nesmysl. Dítě že by přišlo na to, co vědci, vláda ani armáda neodhalili do doby, než bylo celé lidstvo skoro vyhlazeno? Avšak až na tuto „drobnost“ nelze filmu nic vytknout.

Hodnocení: 5 z 5 koulí