Sázavafestu vévodili Hurts. Jak jinak

KatarínaStraková

Jedenáctý ročník Sázavafestu proběhl premiérově v areálu v Benešově. Na hudební přehlídku v čele s britským duem Hurts dorazilo sedmnáct tisíc lidí. Co se nám na akci nejvíc líbilo a na čem by měl počasím zkoušený festival ještě zapracovat? Koukněte na naši "top 10".

10. Čtvrtek zdarma

Jak je někde něco zadarmo, Češi to ocení, a tak se na čtvrteční výběr z nejoblíbenějších tuzemských festivalových interpretů přišlo podívat deset tisíc lidí.
U diváků bodovala zejména česká ska stálice Sto zvířat, která předvedla tradiční show nabitou hity z celé dvacetileté kariéry. Obrovské ovace sklidili i Wohnout v čele s Matějem Homolou, kteří představili velkou část písní z nové desky Našim klientům.

9. Balbínka

Bez charakteristického červenožlutého stanu Balbínky si Sázavafest dokáže představit jen málokdo; tahle cirkus evokující scéna k festivalu neoddělitelně patří jako rozinky ke koláči. Letos se k tradičním balbíňáckým interpretům jako je Jiří Schmitzer, Blue effect či Xavier Baumaxa přidalo i bezkonkurenční vystoupení Prago Union nebo energická show Fast Food Orchestra.

Sázavafest
4. – 7. 8. 2011, Benešov

Účinkující: Hurts, Alphaville, Kosheen, Chumbawamba, Leningrad Cowboys, Jazzanova, The Subways, J.A.R., Jana Kirschner a další

8. Jam stage

Letošní Jam stage připravili pořadatelé festivalu ve spolupráci se Svazem autorů a interpretů a byla to zajímavá volba. Prostor tu dostaly začínající kapely, většinou vítězové nejrůznějších hudebních soutěží. Názvy skupin si ale málokdo dokázal spojit s konkrétním obličejem, snad právě proto byl divácký prostor dost prázdný.

V psychedelickém oparu progresivního jazzu se tu zapotili Poetic Filharmony, folkem smíchaným s country zase pobavila skupina Jiřího Vondráčka Vokobere. Škoda, že si k Jam scéně nenašlo cestu víc lidí; nebyla to sice stage nezbytná, ale nebyla ani zbytečná.

Areál benešovského Sázavafestu 7. Pub Animals

Představitelé českého moderního reggae, jimž se dostalo prvenství v kategorii ska & reggae letošních žánrových cen Anděl, přilákali pod střechu kamenné budovy Jam stage solidní počet diváků. Třicet minut stačilo kapele na to, aby zaujali pozici v nejlepší desítce letošního Sázavafestu.

Především díky hlavnímu zpěvákovi Pavlu Podruhovi zavládla v hangáru důvěrná atmosféra. Opálený frontman v napůl rozepnuté černé košili bezchybně kooperoval se zbytkem kapely i s publikem, k němuž se často natolik přiblížil, že nebýt mikrofonu v jeho pravé ruce, vůbec byste nepoznali, kdo je kdo. Pub Animals se postarali o velkolepou párty přesahující hranice českého standardu.

6. Nový areál v Benešově

Bbenešovský areál ubral Sázavafestu na první pohled na malebnosti. Okouzlující panorama romantického městečka Kácov nahradily betonové budovy průmyslové zóny nekompromisně se deroucí mezi stromy. Množství pestrobarevných stánků s jídlem, textiliemi a dalším zbožím budilo dojem vesnické pouti, chyběl už jen autodrom.
Vnitřní uspořádání bylo ale na druhou stranu mnohem pohodlnější, jednotlivá pódia od sebe nejsou daleko a účastníci festivalu se tudíž tolik nenachodili. S novým areálem přišel také zcela nový Sázavafest. Sázavafest bez řeky a lesů, ale zato mnohem dostupnější a uživatelsky příjemnější.

Co se nepovedlo

1. Tělo na těle ve stanovém městečku
Stejně jako je pro Sázavafest charakteristická příjemná scéna Balbínky, typická je i zmatená organizace. Snad žádný ročník se neobejde bez neustálých změn pravidel během hry nebo neinformovanosti ochranky.

Tentokrát naprosto selhalo zorganizování stanového městečka. Už ve čtvrtek v odpoledních hodinách bylo prostranství zcela zaplněné stany a návštěvníci proto museli čekat v několikahodinových frontách na rozšíření městečka. Pořadatelé kromě toho bez předchozího vysvětlení nezajistili obchod s pečivem a drogerií, který hostům campu slibovali.

2. Trochu špíny neuškodí. Ale…

Nedostatek toalet zoufale převyšovalo snad jen žalostně malé množství koryt s vodou – ta byla v celém areálu pouze dvě (včetně stanového městečka). Příště by stálo za to mnohonásobně zvýšit počet hygienických zařízení, klidně i na úkor stánků s občerstvením.

3. Na festivalu jako v kleci

Na kovové oplocení pořadatelé zřejmě dostali množstevní slevu, neboť zamřížované konstrukce stály nejen okolo festivalového prostoru, ale i uvnitř a bránily tak návštěvníkům v rozletu. Areálem vedlo tak jen několik úzkých silniček ohraničených nevkusným plotem. Škoda.

5. Jazzanova

Devítičlenná parta z Německa Jazzanova u nás není tak populární. Fanouškovskou základnu tu sice má, na Sázavafest ale speciálně kvůli ní přijel jen málokdo. Před pódiem se poslední festivalový den sešel sice podstatně chudší počet fanoušků než například předchozí den u Irie Révoltés, vděčnost Jezzanovy ale nebyla o nic menší.

4. Alphaville

Čtveřice muzikantů na Sázavafestu překvapila a navzdory rozpačitému začátku nakonec zanechala skvělý dojem. Svými nesmrtelnými hity Dance With Me, Sounds Like a Melody i Forever Young roztancovali Alphaville publikum několika generací.
Během hodinového vystoupení se pánové v letech proměnili v křepčící mladíky, kteří rozdováděli několikatisícové diváctvo pod sebou a prostor tak proměnili v obrovskou diskotéku. Bouřlivou radost, kterou u fanoušků vyvolali, by jim zcela jistě mohl závidět i DJ Jirka Neumann.

3. Drum Circle

Po loňském úspěchu byly i letos připraveny drum circles neboli bubnující kruhy, do nichž se mohl zapojit kterýkoliv z návštěvníků a alespoň na okamžik se stát součástí bubenické skupiny. Za celý festival se tento půlhodinový program uskutečnil celkem pětkrát a pokaždé se sešla nejméně stovka zvědavců, kteří si za asistenci přátelského instruktora se zájmem vyzkoušeli hru na bubny a perkusní nástroje.

2. Nouvelle Vague

Francouzští představitelé nové vlny a lounge music, známí coververzemi rockových kapel, na festival připluli obrovskou lodí s plachtami z dobré nálady.
Svou bezprostředností a temperamentním vystupováním si podmanili několik stovek přítomných fanoušků, kteří se rádi a bez odporu nechali ovládat dvěma sexy zpěvačkami. Mareva Galanter svým plným altem spolu s rozvernou nezodpovědnou školačkou Liset Aléa fanouškům zazpívaly oblíbené Too Drunk to Fuck od americké rockové skupiny Dead Kennedys, zazněla i Guns of Brixton od The Clash nebo Just Can’t Get Enough Depeche Mode. Nechyběla ani předělávka Sex Pistols a jejich verze britské hymny God Save the Queen. Skvělý výkon, který fanoušky strhl.

Nouvelle Vague – Guns of Brixton

1. Hurts

Britská synthpopová kapela Hurts je fenomén dnešní doby. Po vynikajícím (a intimním) březnovém koncertu v pražském Lucerna Music Baru se nabízela otázka, zda si kapela i po vystoupení na velkém prostranství pod širým nebem udrží nasazenou laťku. „V Lucerně to bylo opravdu nezapomenutelné,“ zavzpomínal Adam Anderson při rozhovoru. „Byli jsme publiku tak blízko, že jsme se stali jeho součástí.“

Hurts – Silver Lining na Sázavafestu

Pravda je, že pro drtivou většinu fandů nebyl kontakt s kapelou v Benešově tak osobní jako na několika čtverečních metrech v Lucerně. I tak ale vystoupení na Sázavafestu Prahu snad i překonalo. Vrcholem byly pochopitelně hity Evelyn (složená pro Theovu sestru, která se o něj starala, když byl v nemocnici), singl Wonderful Life nebo Stay, při níž si Theo Hutchcraft s nagelovanými vlasy vzal do rukou velkou plachtu s motivem české vlajky. Během poetického večera a za svitu měsíce nechybělo signifikantní rozhazování bílých růží mezi fanoušky.

Hurts – Blood Tears and Gold na Sázavafestu

Hurts jsou přinejmenším zvláštní. Anderson i Hutchcraft přicházejí na jeviště s kamennými tvářemi a s ledovým klidem podněcují své příznivce ke křepčení. České publikum se za pouhých jedenáct měsíců, kdy vyšel jejich debut Happiness, stihlo naučit texty snad všech jedenácti písní nazpaměť. A na Sázavafestu byl jejich koncert naprostou špičkou.